307 L’éducation en Suisse | rapport 2014 Bibliographie Oser, F., Salzmann, P., et Heinzer, S. (2009). Measuring the competence-quality of voca tional teachers: an advocatory approach. Em pirical Research in Vocational Education and Training, (1), 65–83. Parotta, P., Pozzoli, D., et Pytlikova, M. (2012). Does labor diversity affect firm productivity? (IZA Discussion Paper Series, no 6973). Bonn: IZA. Pedrazzini-Pesce, F., et Tozzini Paglia, L. (2010). Vademecum per l’autoevalutazione d’istituti. Scuola media (2a versione.). Bellinzone: Ufficio del monitoraggio e dello sviluppo scolastico. Péquignot, V., et Balzer, L. (2011). Quel niveau de langues étrangères les apprentis atteignent- ils vraiment? Folio, (2), 12–15. Perini, L. (2012). Peer effects and school design. An analysis of efficiency and equity (IRENE Working Paper, no 12-01). Neuchâtel: IRENE Institute of Economic Research. Perini, L., et Marti, J. (2011). Substance use and high school academic performance (IRENE Working Paper, no 11-04). Neuchâtel: IRENE Institute of Economic Research. Périsset, D., Steiner, E., et Ruppen, P. (2012). «Gouverner, c’est prévoir»: les dilemmes des responsables politiques régionaux et locaux à propos de l’évolution des régions alpines et de leurs écoles. Revue suisse des sciences de l’éducation, (2), 261–283. Perren, S., Dooley, J., Shaw, T., et Cross, D. (2010). Bullying in school and cyberspace: associa tions with depressive symptoms in Swiss and Australian adolescents. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, (1), 28. Persson, M. (2012). Does type of education affect political participation? Results from a panel survey of Swedish adolescents. Scandinavian Political Studies, (3), 198–221. Pfeifer, H. (2008). Train to gain. The benefits of employee-financed training in Germany (Swiss Leading House on Economics of Edu cation Working Paper, no 37). Zurich: Swiss Leading House of Economics of Education. Pfeifer, H., Schönfeld, G., et Wenzelmann, F. (2011). How large is the firm-specific compo nent of German apprenticeship training? Empirical Research in Vocational Education and Training, (2), 85–104. Philipp, M. (2011). Lesesozialisation in Kindheit und Jugend. Lesemotivation, Leseverhalten und Lesekompetenz in Familie, Schule und Peer-Beziehungen. Stuttgart: Kohlhammer. Philipp, M. (2012a). Lesestrategien – wirksame Werkzeuge für das Textverstehen. Revue suisse de pédagogie spécialisée, (5), 40–45. Philipp, M. (2012b). Wirksame Schreibförderung. Metaanalytische Befunde im Überblick. Didaktik Deutsch, (33), 59–73. Piopiunik, M., Schwerdt, G., et Wössmann, L. (2012). Central school exit exams and labor- market outcomes (IZA Discussion Paper Series, no 6889). Bonn: IZA Pischke, J.-S. (2001). Continuous training in Ger many. Journal of Population Economics, (3), 523–548. Quesel, C., Husfeldt, V., et Bauer, F. D. (2011). Ex terne Schulevaluation aus der Sicht von Lehrpersonen, Schulleitungen und lokalen Schulbehörden. Eine explorative Untersu chung zur Education Governance im Kanton Aargau. Aarau: PH FHNW. Raggl, A. (2011). Altersgemischter Unterricht in kleinen Schulen im alpinen Raum. Dans: R. Müller, A. Keller, et U. Kerle (éd.), Schule im alpinen Raum (vol. 2, pp. 231–305). Inns bruck: Studienverlag. Rastoldo, F., Amos, J., et Davaud, C. (2009). Les jeunes en formation professionnelle, rapport III: Le devenir des jeunes abandon nant leur apprentissage. Genève: SRED. Rastoldo, F., Davaud, C., Evrard, A., et Silver, R. (2012). Les jeunes en formation profession nelle, rapport IV: Les apprentis en difficultés dans leur formation et les dispositifs de sou tien. Genève: SRED. Rehm, J., et Gmel, G. (2002). Average volume of alcohol consumption, patterns of drinking and mortality among young Europeans in 1999. Addiction, (1), 105–109. Rehm, J., Mathers, C., Popova, S., Thavorncharo- ensap, M., Teerawattananon, Y., et Patra, J. (2009). Global burden of disease and injury and economic cost attributable to alcohol use and alcohol-use disorders. The Lancet, (9682), 2223–2233. Réseau d’accueil familial. (2012). Frühe Förde rung – was ist das? Eine Begriffsklärung. Zo fingen: Netzwerk Kinderbetreuung. Reusser, K. (2011). Unterricht und Klassenfüh rung. Dans: L. Criblez, B. Müller, et J. Oelkers (éd.), Die Volksschule zwischen Innova- tionsdruck und Reformkritik (pp. 68–83). Zurich: NZZ. Ribeaud, D., et Eisner, M. (2009). Entwicklung von Gewalterfahrungen Jugendlicher im Kanton Zürich. Oberentfelden: Sauerländer. Rivkin, S. G., Hanushek, E. A., et Kain, J. F. (2005). Teachers, schools, and academic achievement. Econometrica, (2), 417–458. Rockoff, J. E. (2004). The impact of individual teachers on student achievement. Evidence from panel data. The American Economic Review, (2), 247–252. Roebers, C. M., Röthlisberger, M., Cimeli, P. et al., Michel, E., et Neuenschwander, R. (2011). School enrolment and executive functio ning: a longitudinal perspecitive on develop mental changes, the influence of learning context, and the prediction of pre-academic skills. European Journal of Developmental Psychology, (5), 526–540. Rosebrock, C. (2012). Was ist Lesekompetenz und wie kann sie gefördert werden? Leseforum, (3), 1–12. Rothenbühler, M., Ehrler, F., et Kissau, K. (2012). Politische Partizipation junger Erwachsener in der Schweiz (Schriftenreihe SBF). Berne: SEFRI. Rotter, C. (2011). Vertrauen ist gut – Kontrolle ist besser?! Hochschulische Auswahlverfahren im internationalen Vergleich. Tertium Com parationis, (1), 3–18. Rowe, E. W., Kim, S., Baker, J. A., Kamphaus, R. W., et Horne, A. M. (2010). Student personal perception of classroom climate. Exploratory and confirmatory factor analyses. Educatio nal and Psychological Measurement, (5), 858–879. Ruhm, C., et Waldfogel, J. (2011). Long-term ef fects of early childhood care and education (IZA Discussion Paper Series, no 6149). Bonn: IZA. Saada Robert, M., et Christodoulidis, C. (2012). Des situations d’écriture pour apprendre à lire au cycle 1: de la lecture/écriture émer gente à la production textuelle orthogra phique. Forum lecture, 2012(2), 1–15. Salini, D., Petrini, B., et Voit, J. (2012). Inventaire des pratiques de validation des acquis de l’expérience (VAE) en Suisse. Rapport final. Lausanne: IFFP. Salvisberg, A. (2010). Soft Skills auf dem Arbeits markt: Bedeutung und Wandel. Zurich: Seismo. Santiago, P. (2002). Teacher demand and supply. Improving teaching quality and addressing teacher shortages (OECD Education Working Papers, no 1). Paris: OECD. Schenker-Wicki, A., et Inauen, M. (2011). The economics of teaching: what lies behind stu dent-faculty ratios? Higher Education Management and Policy, (3), 1–20. Schläfli, A., et Sgier, I. (2007). Portrait Weiterbil dung Schweiz (2nd ed.). Bielefeld: Bertels mann. Schlanser, R. (2011). Qui utilise les crèches en Suisse? Sécurité sociale, (3), 139–143. Schlotter, M. (2011). Age at preschool entrance and noncognitive skills before school. An in strumental variable approach (Ifo Working Paper Series, no 112). Munich: Ifo. Schlotter, M., et Wössmann, L. (2010). Frühkind liche Bildung und spätere kognitive und nicht-kognitive Fähigkeiten: Deutsche und internationale Evidenz. Vierteljahreshefte zur Wirtschaftsforschung, (3), 99–120. Schmid, E. (2010). Kritisches Lebensereignis «Lehrvertragsauflösung» : eine Längsschnitt untersuchung zum Wiedereinstieg und zum subjektiven Wohlbefinden betroffener Jugendlicher. Berne: hep. Schmid, T., Kriesi, I., et Buchmann, M. (2011). Wer nutzt familienergänzende Kinderbe treuung? Die Betreuungssituation 6-jähriger Kinder in der Schweiz. Revue suisse de sociologie, (1), 9–32. Schneeweis, N. E., Skirbekk, V., et Winter-Ebmer, R. (2012). Does schooling improve cognitive functioning at older ages? (IZA Discussion Paper Series, no 6958). Bonn: IZA. Schneider, C., et Bodensohn, R. (2010). Entwick lung beruflicher Handlungskompetenzen in der ersten Phase der Lehrerausbildung. Dans: J. Abel et G. Faust (éd.), Wirkt Lehrerbil dung? Antworten aus der empirischen For schung (pp. 227–234). Münster: Waxmann. Schönbächler, M.-T. (2008). Klassenmanage ment. Situative Gegebenheiten und persona le Faktoren in Lehrpersonen- und Schüler perspektive. Berne: Haupt. Schüpbach, M. (2010). Ganztägige Bildung und Betreuung im Primarschulalter. Qualität und Wirksamkeit verschiedener Schulformen im Vergleich. Wiesbaden: VS Verlag für Sozial wissenschaften.