299 L’éducation en Suisse | rapport 2014 Bibliographie Berinsky, A. J., et Lenz, G. S. (2011). Education and political participation: exploring the causal link. Political Behavior, (3), 357–373. Bessey, D., et Backes-Gellner, U. (2009). Marijua na consumption, educational outcomes and labor market success: evidence from Switzer land (Economics of Education Working Paper Series, no 0043). Zurich: University of Zurich, Institute for Strategy and Business Economics. Betts, J. R. (2011). The economics of tracking in education. Dans: E. A. Hanushek, S. J. Ma chin, et L. Wössmann (éd.), Handbook of the Economics of Education (vol. 3, pp. 341–381). Amsterdam: Elsevier. Bharadwaj, P., Vellesen Løken, K., et Neilson, C. (2012). Early life health interventions and academic achievement (IZA Discussion Paper Series, no 6864). Bonn: IZA. Biedermann, H., Oser, F., Konstantinidou, L., et Widorski, D. (2010). Staatsbürgerinnen und Staatsbürger von morgen: Zur Wirksamkeit politischer Bildung in der Schweiz. Ein Ver gleich mit 37 anderen Ländern. Freiburg: Universität Freiburg, Departement Erzie hungswissenschaften. Bishop, J., et Wössmann, L. (2004). Institutional Effects in a Simple Model of Educational Pro duction. Education Economics, (1), 17–38. Bjerk, D. (2012). Re-examining the impact of dropping out on criminal and labor outco mes in early adulthood. Economics of Educa tion Review, (1), 110–122. Bless, G. (1995). Zur Wirksamkeit der Integrati on. Forschungsüberblick, praktische Umset zung einer integrativen Schulform, Untersu chungen zum Lernfortschritt. Bern: Haupt. Bless, G. (2007). Zur Wirksamkeit der Integration. Berne: Haupt. Bless, G., Schüpbach, M., et Bonvin, P. (2004). Klassenwiederholung. Determinanten, Wir kungen und Konsequenzen. Berne: Haupt. Blömeke, S. (2011). Was lernen deutsche Lehre rinnen und Lehrer in ihrer Ausbildung, was können sie im internationalen Vergleich? Dans: H. Berner et R. Isler (éd.), Lehrer-Iden tität, Lehrer-Rolle, Lehrer-Handeln (vol. 8). Hohengehren: Schneider. Blömeke, S., Kaiser, G., et Lehmann, R. H. (éd.). (2010). TEDS-M 2008. Professionelle Kom petenz und Lerngelegenheiten angehender Mathematiklehrkräfte für die Sekundarstufe I im internationalen Vergleich. Münster: Waxmann. Blömeke, S., Suhl, U., et Döhrmann, M. (2012). Zusammenfügen was zusammengehört. Kompetenzprofile am Ende der Lehrerausbil dung im internationalen Vergleich. Zeit schrift für Pädagogik, (4), 422–440. Blossfeld, H.-P. (éd.). (2011). Education as a life long process: the German National Educa tional Panel Study (NEPS). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Böckelmann, C., Erne, C., Kölliker, A., et Zölch, M. (2013). Der Mittelbau an Fachhochschulen und pädagogischen Hochschulen der Schweiz. Eine Situationsanalyse. Mering: Hampp. Bolli, T. (2011). Essays on the production and measurement of knowledge capital. Zurich: ETH, KOF. Bonsen, M. (2010). Schulleitungshandeln. Dans: H. Altrichter et K. Maag Merki (éds), Hand buch neue Steuerung im Schulsystem (pp. 277–294). Wiesbaden: VS Verlag für Sozial wissenschaften. Borghans, L., Duckworth, A. L., Heckman, J. J., et Weel, B. ter. (2008). The economics and psy chology of personality traits. Journal of Human Resources, (4), 972–1059. Bouguen, A., et Grugand, M. (2012). Randomized controlled experiments in education (EENEE Analytical Report, no 11). Brussels: European Comission. Bouwel, L. V., & Veugelers, R. (2010). Does uni versity quality drive international student flows? (Discussion Paper Nr. 7657). London: Centre for Economic Policy Research. Boyce, C. J., Wood, A. M., et Powdthavee, N. (2012). Is personality fixed? Personality chan ges as much as «variable» economic factors and more strongly predicts changes to life satisfaction. Social Indicators Research, (1), 287–305. Brägger, G., et Posse, N. (2007). Instrumente für die Qualitätsentwicklung und Evaluation in Schulen (IQES). Wie Schulen durch eine in tegrierte Gesundheits- und Qualitätsförde rung besser werden können. Berne: hep. Bray, J. W., Zarkin, G. A., Ringwalt, C., et Qi, J. (2000). The relationship between marijuana initiation and dropping out of high school. Health Economics, (1), 9–18. Brookover, W. B., Schweitzer, J. H., Schneider, J. M., Beady, C. H., Flood, P. K., et Wisenbaker, J. M. (1978). Elementary school social climate and school achievement. American Educa tional Research Journal, (2), 301–318. Brunello, G., Fabbri, D., et Fort, M. (2013). The causal effect of education on body mass: evidence from Europe. Journal of Labor Economics, (1), 195–223. Buccheri, G., Abt Gürber, N., et Brühwiler, C. (2011). The impact of gender on interest in science topics and the choice of scientific and technical vocations. International Journal of Science Education, (1), 159–178. Buchmann, M., et Kriesi, I. (2010). Schuleintritt und Schulleistungen im mittleren Primar schulalter. Revue suisse de sociologie, (2), 325–344. Buholzer-Hodel, H. (2010). Externe Schulevalua tion. Volksschule Obwalden 2003–2009. Sarnen: Bildungs- und Kulturdepartement, Amt für Volksschule und Mittelschulen. Burger, K. (2010). Frühkindliche Bildungsfor schung: Nationale und internationale Bestandesaufnahme und Konsequenzen für Bildungspraxis und -politik in der Schweiz. Dans: M. Stamm et D. Edelmann (éd.), Frühkindliche Bildung, Betreuung und Erziehung. Was kann die Schweiz lernen? (pp. 271–289). Zurich [etc.]: Rüegger. Caprara, G. V., Schwartz, S., Capanna, C., Vec- chione, M., et Barbaranelli, C. (2006). Perso nality and politics: values, traits, and politi cal choice. Political Psychology, (1), 1–28. Caprez-Kompàk, E. (2010). Entwicklung der Erst- und Zweitsprache im interkulturellen Kontext. Eine empirische Untersuchung über den Einfluss des Unterrichts in heimat licher Sprache und Kultur auf die Sprachent wicklung. Münster: Waxmann. Carigiet Reinhard, T. (2012). Schulleistungen und Heterogenität. Eine mehrebenenanalyti sche Untersuchung der Bedingungsfaktoren der Schulleistungen am Ende der dritten Primarschulklasse. Berne: Haupt. Carneiro, P., Løken, K. V., et Salvanes, K. G. (2010). A flying start? Long term consequen ces of maternal time investments in children during their first year of life (IZA Discussion Paper Series, no 5362). Bonn: IZA. Cattaneo, M. A. (2011). New estimation of private returns to higher professional education and training. Empirical Research in Vocational Education and Training, (2), 71–84. Cattaneo, M. A., et Wolter, S. C. (2012). Migration policy can boost PISA results. Findings from a natural experiment (IZA Discussion Paper Series, no 6300). Bonn: IZA. Cattell, R. B. (1965). The scientific analysis of per sonality. Baltimore: Penguin. Cawley, J., Frisvold, D., et Meyerhoefer, C. (2012). The impact of physical education on obesity among elementary school children (NBER Working Paper, no 18341). Cambridge MA: NBER. Cawley, J., Meyerhoefer, C., et Newhouse, D. (2007). The impact of state physical educa tion requirements on youth physical activity and overweight. Health Economics, (12), 1287–1301. Chassot, I. (2012). Editorial: Coordination de l’évaluation. Education CH, (3), 1. Chatterji, P. (2006). Illicit drug use and educational attainment. Health Economics, (5), 489–511. Checherita-Westphal, C., et Rother, P. (2011). The impact of government debt on growth. An empirical investigation for the Euro area. Revue économique, (6), 1015–1029. Chevalier, A. (2012). To be or not to be ... a scien tist? (IZA Discussion Paper Series, no 6353). Bonn: IZA. Chou, S.-Y., Liu, J.-T., Grossman, M., et Joyce, T. J. (2010). Parental education and child health: evidence from a natural experiment in Tai wan. American Economic Journal: Applied Economics, (1), 33–61. CDAS [Conférence des directrices et directeurs cantonaux des affaires sociales]. (2011). Recommandations pour l’accueil extrafami lial de la prime enfance. Berne: CDAS. CDIP [Conférence suisse des directeurs canto naux de l’instruction publique]. (1989). Ecoles du degré diplôme EDD. Berne: CDIP. CDIP [Conférence suisse des directeurs canto naux de l’instruction publique]. (1995). Secondaire I: Perspectives d’avenir. Berne: CDIP. CDIP [Conférence suisse des directeurs canto naux de l’instruction publique]. (1999). Règlement concernant la reconnaissance des diplômes de hautes écoles pour les ensei gnantes et enseignants des degrés préscolaire et primaire. Berne: CDIP.